Необходимо выработать адекватный теологический язык для описания марийской религии, чтобы не возникало вопросов, почему марийская религия должна считаться монотеистической при условии наличия в марийском пантеоне помиом верховного бога Ош Кугу Юмо, ещё 9 богов. каков их статус? на мой взгляд, "ипостась" - это не совсем корректный термин в данном отношении. В христианстве существует богатая традиция рассуждения о том, что собой представляют три лика Троицы, в марийской религии этой традиции (пока) нет, а просто экстраполировать христианскую терминологию на самобытный материал, по-моему, не совсем правомерно и, в конечном счёте, может привести к некорректному пониманию марийской религии.
А что Вы думаете на этот счёт?
I think that there is need to be constructed a special teological language for describing special characteristics of Mari traditional religion. Until this special language is not constructed, we will have uncorrect understanding of Mari religion. Leaders of Mari religion acclaim that their religion has monotheistical character, but how we need to understand existing of 9 gods besifde the main god, Osh Kugu Yumo, in Mari's pantheon? Are they hypostasises of Osh kugu Yumo, the main god, like a persons of the Holy Trinity in christianity? Christian theology has a rich tradition of discussions about the status of persons of the Holy Trinity, but the Mari religion doesn't have such a teological traditon (yet). Extrapolation of christian terminology to the specifical material of Mari religion isn't correct at all, in my opinion. so, what do you think about this problem?